TUAH SUJANA

menjadi pemula bulatan

Kembali ke Zaman Maharaja Bogel

Erotik? Teruskan pengembaraan di sini. Kita masih di peringkat eksposisi.

Apakala kepenatan membaca dan mengkaji atau mungkin mencatat, saya akan membuat kerja-kerja santai. Melihat foto kumal yang pegun di dalam album, sesekali menjengah buku-buku latihan sejak alam tadika yang masih tersimpan di stor oleh ibu. Membaca memang satu aktiviti yang sungguh-sungguh memerlukan komitmen berperingkat – bukan secara acuh tidak acuh sahaja.

Kalau dahulu, sewaktu usia anak-anak, saya menunggu saat-saat begini; maksud saya pengakhiran bulan November dan Disember ini. Saya penggemar kisah detektif  5 bersaudara dan ralit membacanya di tengah kesejukan hujan. Menyepahkan kamar dengan koleksinya yang memang saya kumpul.

Mungkin selimut yang menghangatkan saya beberapa tahun lampau masih ada. Saya kembalikan kenangan lampau itu. Cubalah sesekali berbuat begitu. Tentu kita akan rasakan sesuatu yang menyegarkan.

Masih kebosanan; saya akan mengayuh basikal dalam semput ke masjid. Banyak tujuan setepatnya. Boleh berkongsi apa yang telah saya baca dengan kawan-kawan atau dengan imam juga kalau soal yang berkaitan agama. Kemudian sesudah pulang, saya akan melihat sekolah lama saya di sisi jalan. Buku-buku latihan, agam bangunan, pakaian seragam, novel-novel kasih sayang kembali berlegar mencecah benak. Semua itu sebenarnya saya takung di sekolah inilah.

Siapa yang tidak terkenang akan alma meter? Jatuh bangun kita di sini. Sejarah pembacaan barangkali boleh kita bentur sejak anak-anak kecil. Saat wajah masih cergas dengan bayang-bayang permainan sahaja – belum lagi memikul tanggungjawab.

Jarang benar rasanya kita bermula dengan sesuatu yang sukar terlebih dahulu. Jarang kata saya; barangkali juga ada. Usia yang masih belum matang satu ketika dahulu, saya dan rakan-rakan pernah berusaha menyorok sebanyak mungkin bahan bacaan yang pentung di perpustakaan – membuat semacam satu pertandingan membaca. Kadang-kadang semua itu membuahkan kelucuan apabila dikenang-kenang. Ada program seperti NILAM misalnya, tapi kami lebih gemar berbincang secara terbuka kerana kami fikir program seumpama itu tidak sesuai untuk kami. Kami akan lebih banyak menipu untuk menulis seberapa banyak sinopsis justeru kami tidak endah dan terus berbincang sesama sendiri seperti lazimnya.

Saya secara peribadi memang menggemari juga kisah penyiasatan. Musim hujan begini saya sentiasa terkenang semula Mr. Goon yang sering kali ditipu. Gemuk yang sentiasa berakal. Cuti-cuti semester beginilah yang menyegarkan siri penyiasatan. Dan banyak lagi kekal tersimpan dan tak mungkin hilang.

Untuk menulis selama 24 jam tidak munasabah. Untuk membaca 24 jam tentu memenatkan. Jadi saya kadang-kala suka mengimbau kenangan-kenangan lalu. Masih soal serius yang 'diringankan'. Hujan yang menyejukkan mengingatkan saya tentang banyak kisah.

Tidak saya sangka buku anak-anak yang pernah saya baca sekian lama dahulu menjadi ulasan yang akademika dan kritis daripada seorang tokoh terkemuka sehebat Profesor Diraja Ungku Aziz!

Maharaja yang gemar menyarung fesyen terkini sehingga mengendahkan rakyat. Hari perbarisan yang menjelang. Dua tukang jahit yang pergi ke istana untuk menipu. Berusaha untuk menyogokkan janji-janji manis. Matlamatnya wang emas yang bertambun-tambun. Pura-pura menenun kain sutera dengan memek muka yang bersungguh. Maharaja tertarik. Sehinggalah hari perbarisan tersebut seorang budak kecil menegur. Katanya maharaja hanya berseluar dalam dan separuh telanjang.

Cerita pendek ini dari Denmark tulisan Hans Christian Andersen. Judul asalnya ialah The Emperor’s New Suit atau kita menemukan juga tajuk The Emperor's New Clothes. Pernah juga diangkat ke layar oleh Walt Disney Productions pada tahun 1953. Buku ini boleh jadi bersifat biasa sahaja jika dilihat sekali imbas. Itu jika dilihat pada lapis pertama. Ketika zaman bocah dahulu tentu ramai yang menyangka ini kisah lucu. Kisah yang penuh jenaka untuk mengulit tidur.

Namun, tatkala meningkat dewasa, analisis yang lebih kreatif perlu dilakukan. Otak merangsang berbagai-bagai impuls untuk berfungsi secara seimbang. Kanan dan kiri saling berpadu. Maka kita boleh melihat cerita menarik ini dari sudut yang berbeza.

Politikus yang membaca dengan giat akan 'disuakan' dengan sindiran tajam di sebalik kisahnya. Remaja yang meneliti akan terangsang untuk menjadi manusia yang beraspirasi kelak.

Inilah yang disebut sebagai Weltenschaaung. Etimologi perkataan ini dari Jerman. Welt bererti dunia dan schaaung merujuk kepada sudut pandang. Dalam kaedah Islam, dipanggil juga tasawwur atau taswir; gambaran atau bagaimana kita memandang sesuatu.

Percy Williams Bridgman, pemenang Hadiah Nobel 1946 dalam bidang fizik dari USA menghuraikan perkara ini secara menarik serta menyebut Weltenschaaung sebagai transformasi pengetahuan untuk berfikir secara inovatif. Matlamatnya untuk melihat persepsi dunia dalam pelbagai cara tertentu. Hal ini boleh dirujuk lebih rinci dalam Dimensional Analysis, Yale University Press, New Haven.

Jadi, jangan fikir buku kecil yang sedang kita pegang itu tidak bermanfaat. Sekecil-kecil buku, intinya dituang dengan bancuhan ilmu dengan langgam bahasa yang dicanai oleh pengarangnya. Sebesar-besar buku pula barangkali ada yang benar-benar membantu tidak kurang juga yang kosong isinya.

Moyang kita zaman silam terlalu hebat daya fikirnya dalam seni kepengarangan. Bukan sahaja hebat bentuknya tetapi lebih jauh lagi isinya sangat menggugah pemikiran. Inilah kerja sepanjang hayat yang perlu diteruskan.

Hikayat Hang Tuah misalnya kekal misterius dan mandiri. Dari segi puitika misalnya – masih menjurus kepada seribu satu buah fikir yang dapat digali secara berterusan. Datuk nenek kita menulis cerita sebegitu demi menyarankan cucu piutnya menelah gagasan bangsa secara matang. Untuk mengekalkan budaya zaman-berzaman. Mana ada lagi mat motor atau minah fesyen atau punk pada zaman itu!

Persuratan kita pada zaman dahulu amat besar jasanya pada pembangunan hari ini. Mana mungkin semua itu dapat dilupakan (meski hampir terkubur tanpa nisan). Kita yang masih hidup perlu menjadi pelajar kembali. Membedah segenap khazanah yang ditinggalkan.

Sabda Rasulullah s.a.w. dalam hadis sahih :
"Siapa yang berkehendakkan dunia, maka hendaklah ia dengan ilmu, dan barang siapa berkehendakkan akhirat, hendaklah ia dengan ilmu, dan siapa yang berkehendakkan kedua-duanya sekali (dunia dan akhirat) hendaklah ia dengan ilmu."
Oleh itu, jangan terpedaya dengan tajuk entri ini! Kembali ke 'zaman maharaja bogel' itu bermaksud saya kembali bernostalgik. Peristiwa-peristiwa silam ini sebenarnya ialah sebentuk kekuatan yang akan membantu kita lebih berdaya saing dan produktif.

Kerana saya optimis manusia bermula dari sesuatu yang amat kerdil untuk menjadi yang besar, bermula setitik untuk menjadi sebaldi, dan seterusnya begitulah fitrah yang sudah diciptakan.

Kini saya kembali terkocoh-kocoh mencari di mana buku Maharaja Bogel itu di rak-rak buku saya. Di mana buku kenangan itu ... di mana. Putar lagi ingatan. Di mana? Oh sudah berhabuk rupanya.

0 Komentar:

Catat Ulasan

TS mengalu-alukan hujahan/ ulasan yang deskriptif dan mematuhi susila.